Reverb G2 (1): První dojmy v DCS

Nedávno jsem se, po téměř dvouleté pauze, rozhodl znovu vyzkoušet VR, tentokrát s headsetem Reverb G2, který je aktuálně pokládán za nejlepší VR řešení pro letecké simulátory. Po několika týdnech testování a nastavování v krátké sérii článků napíšu své poznatky, dojmy a tipy k tomuto headsetu. V dnešním úvodním článku bych se rád sdílel pouze se svými celkovými dojmy a v dalších pokračováních se budu věnovat už konkrétním tipům a nastavením.

Moje poslední zkušenost ve VR byla s headsetem Rift S, který nebyl špatný, ale jeho slabou stránkou bylo především malé rozlišení. I když kokpity vypadaly i s Riftem pěkně a relativně jednoduché a poměrně velké přístroje warbirdů byly dobře čitelné, tak málo kvalitní vykreslení okolního světa bylo pro mne hlavním důvodem, proč ve VR nepokračovat. O to více jsem byl zvědav, jak velký posun v grafice G2 nabídne.

První naszení G2 už u mne nevyvolalo onen “Wow” efekt, jako když jsem si VR nasadil poprvé. I po dvou letech pauzy se mi VR kokpit jevil už jako známé prostředí. Po chvíli strávené ve VR (byť s ještě neodladěným nastavením) jsem si však rozdíly začal uvědomovat. Především zcela zmizel SDE (Screen Door Effect), tedy viditelná mřížka oddělující jednotlivé pixely. To vnímám jako velké plus.

Dalším benefitem vyššího rozlišení, který jsem si uvědomil, byly velmi dobře čitelné i nejmenší popisky v kokpitu. Avšak velmi brzy mi také došlo, že je ostře vidím pouze, když se dívám dopředu. Jakmile očima pohnu do stran a hlavou nehýbám, vidím vše rozostřené. Menší “sweetspot” oproti Riftu je velmi znatelný! Popravdě musím říci, že mi trvalo další minimálně dva týdny, než jsem si zvykl i kvůli sebemenší změně pohledu nepoužívat pohyb očí, ale pohyb hlavy. Není to moc příjemné ani ergonomické, ale dá se na to zvyknout. Přesto tuto vlastnost optiky považuji za slabou stránku headsetu, která je však na druhé straně vyvážena velkým pozitvem, jakým je vysoké a ostré rozlišení uprostřed zorného pole.

Když jsem začal “vyhlížet ven” z kokpitu, zjistil jsem další příjemnou změnu, a sice, že také okolní předměty se jeví jako mnohem ostřejší a zřetelnější, než jak jsem si to pamatoval z Riftu. Na druhou stranu do kvality, kterou poskytuje klasické LCD, má obraz v G2 stále ještě daleko. Osobně bych kvalitu obrazu odhadl tak někde na půl cesty mezi Rift S a 4K monitorem. Nicméně tato kvalita je už použitelná a to je důležité! Později jsem zjistil, že také ve vzduchu lze letouny mnohem lépe identifikovat, než v případě Riftu. Nicméně zřetelnost kontur letounů také zaostává za LCD (toto hodnocení už píšu jako ten, kdo po několik týdnů zkoušel vše možné a má G2 poladěn na maximální možnou kvalitu a nastavení, které můj HW utáhne). Opět však lze konstatovat, že i když do ideálu to ještě má daleko, je to nyní už použitelné.

Dalším krokem bylo zjistit, jak se G2 chová za letu, co do plynulosti vykreslování (podotýkám, že jsem od začátku testoval výhradně v DCS a nikoli v IL-2, kde je to o něčem jiném) a tady jsem zpočátku “narazil”. Moje gafická karta (RTX 3080) vykazovala výrazné frekvenované změny v timingu a FPS klesalo na nepoužitelných 30-35. Tušil jsem, že na vině budou slabiny mého HW, ale nevěřil jsem, že by to moji sestavu až tolik degradovalo. Boj s nastavením nakonec dospěl do bodu, kdy jsem kompletně reinstaloval WINDOWS 10, což o něco zlepšilo celkový výkon, ale teprve až trpělivé “hraní si” s jednotlivými parametry grafického nastavení DCS a sledování jak timingu CPU i GPU tak samozřejmě i celkového FPS při testech mi dalo finální odpovědi.

Pokrok byl patrný zejména v absenci neustálých změn v timingu GPU z nízkých hodnot na vysoké a zpět na nízké. Jak CPU tak GPU mi nyní běží na stabilním timingu a rovnoměrné zátěži blížící se maximu u každé komponenty. Ladění se pak posunulo do hledání “ekvilibria” mezi kvalitou a výkonem tak, abych si létání v simu co nejvíce užil. Více o možnostech mého systému a o svých nastaveních napíšu v dalším článku. Už nyní ale prozradím jednu zásadní věc: tím největším problémem u mne je malá paměť RTX 3080! 10 GB je prostě na takové rozlišení v dostatečné kvalitě proklatě málo. Právě malá VRAM se nakonec ukázala jako hlavní příčina nízkého FPS způsobeného neustálým kolísáním timingu GPU. Po úpravě některých grafických parametrů DCS vedoucích ke snížení nároků na VRAM jsem konečně docílil konstantního výkonu a stabilních 45 FPS (s reprojekcí).

Lepší grafickou kartu asi hned tak neseženu (ohlášená 3080Ti bude mít žel paměť navýšenou pouze o 2 GB, ale především zřejmě vůbec nebude tento rok dostupná a pokud ano, pak bude silně předražená). Jedno je ale jasné, pro DCS to bude chtít také výkonnější CPU (aktuálně mám I7-7700K) a rychlejší paměti, takže šetřím do kasičky a čekám, až na konci roku vydá Intel nové CPU 12. generace Alder Lake podporující DDR 5 paměti a sběrnici PCI 5.0. DCS je simulátor extrémě náročný na výpočty a tak doufám, že upgrade pomůže ke zlepšení výkonu celé sestavy, která je aktuálně značně nevyvážená.

Nicméně i se současným HW jsem schopen Reverb G2 používat v DCS alespoň v Single Playeru (na MultiPlayer mám příliš slabý CPU a pomalou RAM) a zatím jsem s headsetem vcelku spokojen. Headset je poměrně komfortní a relativně lehký, takže nemám problém, mít ho na hlavě nepřetržitě 1-2 hod. Protože používám brýle na dálku, pořídím si zřejmě časem také optické vložky do headsetu, abych nemusel používat brýle. Ty moje si mi sice do headsetu bez potíží vejdou, ale neustále řeším problém jak se zamatláváním tak se zamlžováním skel brýlí při létání.

Přes všechna pozitiva nového headsetu však nicméně neplánuji létat pouze ve VR. Osobně mne stále výhody jednoznačně nepřesvědčily a špičkový obraz, jaký mám na LCD, mi ve VR schází natolik, že létání střídám mezi 2D a 3D. Přesto však myslím mohu G2 dopoučit, avšak pouze za předpokladu, že máte velmi výkonný HW a pak také čas, ochotu a dostatek trpělivosti strávit dlouhé hodiny laděním a nastavováním. Přeci jen je VR ještě technologií “v plenkách” a zejména v případě leteckých simulátorů to stále ještě není o tom pouze “koupit, zapojit a hrát”.

V dalším článku si ukážeme, jak DCS optimalizovat a podělím se s vámi o své zkušenosti a výsledný výkon, jaký ve VR s G2 poskytuje moje PC sestava.