Drrrrnnn aneb ButtKicker2 (3. část)

první a druhé části článku jsme se seznámili s tím, co ButtKicker2 umí a jako ho zapojit a dnes se podíváme, jaký SW je potřeba a jak ho nakonfigurovat.

Nejprve je potřeba si nainstalovat Voice Meeter, což je v podstatě virtuální zvuková karta, která umí dělit a směrovat audio signál a umí to dokonce i pouze pro určitou část audio streamu, tj. pro konkrétní frekvenční rozsah. SW je zdarma a existuje ve více verzích – my budeme používat tu s přízviskem Banana.

Funguje to tak, že po instalaci si Voice Meeter nastavíte jako primární zvukovou kartu. V samotném Voice Meeteru si pak nakonfigurujete odkud a kam “poteče” audio z fyzických zařízení. Takto by mělo vypadat nastavení ve Windows 10 (fyzické zvukové karty jsem si pojmenoval tak, aby bylo vidět, k jakému účelu slouží):

A nyní k samotné konfiguraci Voice Meeteru:

Máme zde dva vstupy (VIRTUAL INPUTS) označené jako VAIO a AUX (viz střední část okna). Tyto dva vstupy můžeme směrovat do tří různých výstupů (HARDWARE OUT) označených A1, A2 a A3. (pravá část okna).

Na VAIO vstup budeme směrovat standardně veškeré audio produkované naším PC včetně simulátoru, kdežto na AUX vstup půjde upravený audio stream pro ButtKicker (kde ho vezmeme, to si ukážeme za chvíli). Zvuk který přichází na VAIO vstup, budeme chtít posílat do sluchátek (výstup A1) a do reproduktorů (výstup A3), kdežto zvuk z AUX vstupu budeme posílat do ButtKickeru, který je připojen na standardní zvukovou kartu na základní desce (výstup A2).

Ještě grafické znázornění toho, co bylo posáno výše:

Je jasné, že nyní ve všech SW, kde používáte zvukový výstup, musíte nyní uvádět Voice Meeter VAIO. Jako například v Discordu a TeamSpeaku:

Discord
TeamSpeak

Nyní nám zbývá poslední krok a tím je instalace a konfigurace SW, který umí vzít zvuk ze simulátoru a upravit ho na sérii impulsů tak, aby nám ButtKicker produkoval požadované efekty. Nejprve si ukážeme, jak to udělat pro simulátor DCS:

Nejprve si stáhněte SimShaker for Aviators (SSA) ZDE od autora s nickem f410. Viz také diskuzní vlákno na ED fóru ZDE. Tento SW umí převést Audio z DCS do podoby zpracovatelné USB zařízeními jako je JetSeat. Dobrou zprávou je, že tento SW je zcela zdarma, špatnou pak to, že nepodporuje přímo analogová zařízení jako je ButtKicker, připojená do audio výstupu. Aby SSA spolupracoval s ButtKickerem, je třeba mezivrstva, která převádí digitální výstup do analogového výstupu z audio karty. To zajistí doplněk nazvaný SimShaker SoundModule (SSSM) jehož autorem je Andre. Tento SW však není zdarma a pořídíte ho na Andreho e-shopu za 23$ ZDE. Instalce je detailně popsána na Andreho blogu ZDE. SSSM si nicméně můžete stáhnout zdarma a na omezenou dobu si vyzkoušet, jak funguje.

Pozn. SSSM vám umožní využívat ButtKicker nejen pro DCS, ale také Pro X-plane11, FSX a Prepare3D, ale pozor, nepodporuje IL-2 Great Battles (pro ten existuje jiný SW, o tom za chvíli).

Nejprve se podívejme na SSSM:

V okně je nutno nastavit:

  • vybrat zvukovou kartu VoiceMeeter AUX
  • Počet kanálů pro jeden ButtKicker nastavit na mono (lze si pořídit i více transducerů a pak využijete stereo či dokonce 6 kanálů)
  • Pro omezení příliš vysokých amplitud je vhodné nastavit limitující kompresi

A nyní k nastavení SSA – aby SW komunikoval s ButtKickerem SSSM, nastavte dle červeného zvýraznění:

Tlačítkem TestVibe-motors si můžete otestovat funkčnost.

A nyní to nejzábavnější, a sice ladění jednotlivých efektů pro jednotlivá letadla v DCS. Vždy postupujte tak, že si spustíte DCS a zde si sednete do požadovaného letounu. Pak se přes ALT-TAB přepínáte do okna SSA s efekty a ladíte jejich sílu. Příjemné je, že jakmile se pomocí ALT-TAB opět vrátíte do DCS, cítíte ihned upravenou odezvu, není třeba restart simulátoru.

Sílu jednotlivých efektů si jistě každý upraví po svém. Moje vlastní zkušenost je taková, že jsem si zpočátku užíval efektů naplno, ale po čase jsem došel k poznání, že “méně je někdy více”. Takže efekty, kterou jsou kontinuální, zejména vibrace od motoru apod., jsem snížil na minimum, zatímco efekty jednorázových efektů jako je podvozek, klapky, střelba jsem ponechal výraznější.

Je třeba si také uvědomit, že DCS má velmi kvalitní ozvučení a každý letoun je v podstatě unikání a tedy s jiným audio. Proto je třeba efekty ladit pro každý letoun zvlášť. Naštěstí to SSA umožňuje a je proto možné si každý letoun nastavit individuálně. Dále uvádím na ukázku svoje nastavení u všech Warbirdů:

V poslední části dnešního dlouhého článku si ukážeme, jak zprovoznit efekty pro simulátor Il-2 Great Battles.

K tomu budete potřebovat Andreho SimShaker – Wings (SSW). Návod na instalaci naleznete ZDE. Cena je 22$ a zakoupit lze opět na Andreho blogu ZDE. Špatná zpráva z hlediska nezbytných investic je, že SSW samotný nestačí, protože je určen opět pro USB zařízení, ale my máme ButtKicker. Proto je třeba dokoupit ještě doplněk pro SSW nazvaný Bass-Shaker Support pro konverzi zvuku pro audio kartu za 11$ ZDE.

Jak vidíme na obrázku, SSW lze použít i pro další simulátory.

Konfigurace je podobná, opět červeně vyznačena nezbytná nastavení. Hlavní rozdíl SSW proti SSA je ten, že neumožňuje nastavení efektů pro každé letadlo zvlášť. Máme zde pouze jedinou sadu efektů a proto, pokud letíme s jiným strojem a nastavení nám nevyhovuje, musíme manuálně upravovat… To je podle mne hlavní nevýhoda SSW proti SSA.

Co se týká kvality efektů, je SSW v něčem horší a v něčem lepší. Například “předení” motoru mi přijde o něco lepší v SSW, kdežto třeba vysouvání/zasouvání podvozku se mi více líbí v SSA (v SSW chybí efekt zaklapnutí zámků kol).

TIP: Hledal jsem způsob, jak nejlépe zajistit, aby pokaždé, když zapnu PC, měly efekty ButtKickeru vždy stejnou sílu a doporučuji následujcí kroky:
1. Nastavit zvuk ve Windows na nějakou rozumnou pevnou hodnotu (v mém případě 75%)
2. Ve Windows mixeru nastavit požadované odchylky od normální hlasitosti pro ostatní sw jako jsou Voiceattack, Discord, TS apod.
3. Natavit zvuk v simulátoru na určitou pevnou hodnotu (cca 50%)
4. Po každém zapnutí amplifieru nastavit hlasitost ButtKickeru na maximum
5. Sílu jednotlivých efektů ladit s nastavením uvedeným v předchozích bodech.

Závěrem:
ButtKicker2 hodnotím na základě své zkušenosti jako produkt, který k létání není nezbytný, ale pokud ho máte, výrazně vám přidá na atmosféře a zážitku ze simulátorového létání. Efekty nejsou sice dokonalé, ale podle mne jsou natolik kvalitní, aby se vyplatilo zařízení používat. Je však třeba říci, že se rozhodně nejedná o nejlevnější doplněk, zvláště uvážíme-li nutnost dokoupit měnič napětí, druhou zvukovou kartu a nezbytné investice do variant SimShaker softwaru. Samotná instalace jak fyzická tak softwarová nepatří také mezi nejjednodušší, proto bych ButtKicker doporučil spíše zkušenějším uživatelům, kterým nevadí investovat čas do instalace a ladění. Pokud však do toho půjdete, odměnou vám bude pěkný a funkční doplněk simulátorového létání.

Be First to Comment

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *