“Čáp” od firmy Fiesler byl navržen jako pozorovací a spojovací letoun s mnoha vychytávkami pro praktické použití v polních podmínkách. Byla to jedna z prvních a zároveň i velmi úspěšných konstrukcí dnes označovaných jako STOL (Short Take-Off and Landing), tedy letoun navržený pro velmi krátké vzlety a přistání. Stroch se dokázal od země odlepit na pouhých 45 metrech a k přistání mu stačilo jen 18 m!
Letounek spatřil světlo světa v r. 1936 a poháněl ho vidlicový 8-válec Argus As 10C o výkonu cca 240 k. Maximálka proto nebyla nijak závratná a činila pouhých 175 km/h. Rychlost ale nebyla tím, o co konstruktéři usilovali. Zajímavějším údajem je “pomalost”, tedy minimální rychlost letounu, a tak byla neuvěřitelných 50 km/h. Když se díváte na videa (viz níže) může se vám občas zdát, že letoun doslova ve vzduchu “stojí”.
K výborné manévrovatelnosti na nízkých rychlostech příspívají dále zejména pevné sloty na náběžných hranách křídel a štěrbinové vztlakové klapky. Ty navíc při vysunutí od určitého úhlu zapojují i křidélka, které se pomocí geniálního jednoduchého mechanismu vysunou také a výrazně tím rozšíří plochu vztlakových klapek na celou šířku křídla.
K dalším konstrukčním výhodám patří především nestandardně řešený “skleník” kabiny umožnující výborný rozhled směrem dolů a také snadná možnost sklopení křídel a jejich uchycení podélně s trupem. Díky tomu lze letoun snadno přepravovat i po pozemních komunikacích a v hangáru či na odstavné ploše zabere minimum místa.
Pro svoji vysokou praktickou užitnou hodnotu letouny používala po skončení války řada zemí včetně Československa.
A nyní už k video obsahu dnešního článku: Na úvod nejprve tři kratičká videa. To první zachycuje předletovou prohlídku a vzlet v dobové atomosféře (rozuměj s rekvizitami wehrmachtu), druhé obsahuje především externí letové záběry nasnímané doprovázejícím vrtulníkem a třetí video je pěkná on-board kamera přistání.
Autorem druhé série tří videí je Kermit Weeks , vlastník a provozovatel neskutečné kolekce létajících warbirdů Fantasy of Flight na Floridě. Představuje v nich Storcha do vše detailů a upozorňuje na řadu pěkných technických “vychytávek” letounu. Uvidíte prakticky, jak fungují vztlakové klapky, mechanizmus sklápění křídel, “pracovnu” pozorovatel/střelce, umístění signální pistole, detailní prezentaci startovací procedury a mnoho dalšího.
Be First to Comment