DCS WWII – maximální rychlosti

Srovnání maximálních rychlostí v horizontálním letu pro warbirdy DCS

EDIT: poslední revize měření je platná pro DCS Open Beta 2.5.6.59398 (18. 12. 2020)

Měřeno v letových hladinách: u země, v 10 000 ft, 20 000 ft.

Parametry měření:
– mapa Normandie, teplota u země 20°C, tlak standardní (29.92 inHg), vítr 0 kt
– všechny letouny měly natankováno 50% svých palivových nádrží
– každý letoun byl vždy vytrimován do horizontálního letu a nastaven na maximálně čistou konfiguraci (tj. kde to bylo možné, byly uzavřené chladiče)
– trvání měřeného letu bylo vždy minimálně 1 min případně déle, pokud byl nárůst rychlosti pozvolnější, dokud se IAS nezastavila na stabilní hodnotě.

Režimy motoru jednotlivých letounů:
P-47D-30: aktivované vstřikováni vody a turbokompresor, max 71″ @ 2700 RPM
P-51D: aktivován WEP, max 67″ @ 3000 RPM
Spitfire Mk.IX: +18 @ 3000 RPM
FW 190D: MW50, 3250 RPM
FW 190A-8: notleistung 2700 RPM (1.4 ATA)
Bf 190K-4: MW50, 1.75 ATA (2800 RPM)

Rychlosti TAS v horizontálním letu:

U země3300 m
(10 000 ft)
6100m
(20 000 ft)
P-47D-30574 km/h590 km/h628 km/h
P-51D592 km/h631 km/h674 km/h
Spitfire Mk. IX525 km/h585 km/h611 km/h
FW 190D594 km/h646 km/h698 km/h
FW 190A-8542 km/h560 km/h628 km/h
Bf 109K-4592 km/h637 km/h678 km/h

Pozn. 1: Rozptyl naměřených hodnot je značně hrubý a slouží pouze k základní orientaci. V grafu tak není vidět např. typický pokles výkonu u Fw 190 od cca 1200 do 3300 m (4000-10000 ft) tj. dokud nesepne druhý stupeň kompresoru ve výšce kolem 3300 m. Podobně u motorů Merlin (P-51D a Spitfire IX) není ze zvolených tří letových hladin patrné sepnutí kompresoru zhruba od 4500 m.

Pozn. 2: všechny hodnoty pro FW 190 A-8 platí pro konfiguraci bez středového pylonu a údaje pro výšku 3300 m byly naměřeny se spuštěným 2. stupněm kompresoru

Pozn. 3: P-47 s 100/130 oktanovým palivem by měl se vstřikováním vody umožňovat maximálně 64“ @ 2700 RPM. V simulátoru však dosahuje 70-72“ @ 2700 RPM, což odpovídá spíše 150 ok. palivu. Naopak P-51D by s 100/130 oktanovým palivem a WEP měl dosahovat 67“ @ 3000 RPM, což koresponduje se situací v simulátoru (se 150 ok. palivem bylo v reálu možné výkon navýšit Mustangu až na 75“ @ 3000 RPM).

Pozn. 4: P-47 u země dosahuje nejvyšší rychlosti s nastavením Intercooleru na NEUTRAL, avšak ve vyšších výškách je už třeba Intercooler nastavit na maximální OPEN, aby měl turbokompresor maximální výkon. Navýšení je znatelné už ve 3000 m.

Pozn. 5 Uvedené hodnoty u P-47D-30 jsou pro letoun s oběma křídelními závěsníky. Aktuálně lze závěsníky odstranit a tím získat dalších cca 10 km/h navíc.

Pozn. 6: Pro praktické využití je třeba mít na paměti, že maximální režimy jsou u jednotlivých letounů omezeny na různou maximální dobu trvání:
– vstřikování vody u P-47 na 15 min (limitováno obsahem nádržky na vodu),
– MW50 u Bf 109K-4 a FW 190D na 10 min, pak 5 min pauza a opět 10 min – lze opakovat dokud není prázdná nádrž na MW50)
– +18 boost Sitfire Mk. IX zvládá min 10 min (většinou déle, závisí na teplotách)
– WEP u P-51D pouze na 5 min (pozor: někdy i méně)
– notleistung 1,4 ATA u FW 190 A-8 dle teplot (aktuálně vydrží i 45 min)

Závěr:

U země jsou výkony Bf 109K, FW 190 D a P-51D velmi vyrovnané, o 20 km/h je pomalejší P-47D, o dalších 30 km/h Fw 190A-8 a nejpomalejší je, jak se dalo očekávat, Spitfire Mk. IX C.

Ve 3300 m vede FW 190D v závěsu je P-51D a Bf 190K. O cca 40 km/h jsou pomalejší P-47D a Spitfire Mk. IX a nejpomalejší je FW 190 A-8 i přes sepnutý druhý stupeň kompresoru.

V 6000 m se jednoznačným králem stává FW 190D, který zde o cca 25 km/h překonává P-51 a Bf 190K. S dalším odstupem cca 50 km/h následuje FW 190A-8 a P-47D. Spitfire je jako obvykle poslední.

Poznámka na závěr: v článku nehodnotím, do jaké míry odpovídají zjištěné údaje reálným hodnotám. Mým cílem bylo pouze provést srovnání jednotlivých strojů v rámci DCS simulátoru.