NVIDIA RTX 3080 a DCS & IL-2 GB

Před pár dny jsem se stal vlastníkem nejnovější hi-end karty od NVIDIA a sice konkrétně Asus TUF GF RTX 3080 O10G. V článku se podíváme, jaký výkon má karta v obou druhoválečných simulátorech DCS a IL-2 Great Battles.

Moje PC sestava nepatří mezi úplně nejnovější (r. 2017), avšak je stále myslím docela slušně použitelná i pro náročné aplikace, mezi které patří letecké simulátory:

CPU: I7-7700K přetaktovaný díky delidu na 5.0 GHz
FAN: Be quiet! Dark Rock PRO 3
RAM: 32 GB (Corsair Vengeance 2x16GB, DDR4 3000 CL15)
MB: ASUS PRIME Z270-A
HDD1: Samsung SSD 960 EVO, M.2 – 250GB
HDD2: Samsung SSD 860 EVO, 2,5″ – 1TB
GRAFIKA: původně NVIDIA 1080Ti, nyní RTX 3080
LCD: DELL Alienware AW3418DW, 34″, 120Hz, G-SYNC, 3440×1440
TRACKIR 5

Nejprve nastavení v ovladačích GeForce

Je vhodné si nastavit Power Management na maximum (buď globálně, nebo v profilu pro simulátor zvlášť)

A také je důležité nastavit refresh rate LCD na minimálně 120 Hz.

A samozřejmě mít zapnuté G-SYNC, pokud to vaše LCD umožňuje:

IL-2 GREAT BATTLES

Tento simulátor je méně náročný na systémové prostředky než DCS, a proto zde lze obecně dosáhnout lepších výkonů, co se týká FPS a plynulosti. Bojové simulátory jsou na rozdíl od simulátorů civilních mnohem náročnější na rychlost odezvy a plynulost. Bojový pilot se musí neustále rozhlížet, musí si bezpodmínečně udržovat “situation awarness”, tedy povědomí o všem, co se v 3D prostoru kolem něj děje. Proto hlava pilota za letu nezůstává ani chvilku v klidu a neustále se otáčí všemi směry. Když pak dojde k boji, frekvence rozhlížení se ještě dále výrazně zvýší. To vše s sebou logicky přináší nemalé nároky na výkon HW.

V dnešním článku neuvažuji VR, ale pouze konfiguraci LCD a TrackIR. Toto skvělé zařízení pro rozhlížení má jednu nevýhodu: aby bylo rozhlížení plynulé, bez “microstutteringu”, je třeba, aby FPS v simulátoru dosahovalo ideálně stabilních hodnot buď 60 nebo 120. Co se týká IL-2, doufal jsem, že stabilních 120 FPS se s novou grafickou kartou stane dosažitelným.

Při hledání optimálního výkonu a nastavení jsem našel pouze jedinou pložku, kterou je nutné vypnout, aby se v offline dalo létat na 120 FPS a sice “Distant buildings“. Tato volba má výrazný vliv na výkon a ubírá nemalé hodnoty FPS. Osobně mě ale její vypnutí nijak nevadí. Jediná situace, kdy jsem při offline zaznamenal mírný pokles FPS pod 120 bylo, když jsem v Quick Mission Builderu navolil maximum tj. 16 letadel (8 bombardérů vs 8 stíhačů). Myslím ale, že s čistým svědomím mohu uzavřít, že při běžném offline hraní kariéry nebo skriptované kampaně dosahuje simulátor s novu grafickou kartou výkonu, který lze jednoznačně nazvat “svatým grálem”. Létání při stabilních 120 FPS je naprostý požitek – vše co vidíme, je rychlé, přesné, ostré, prostě nádhera. Je to jednoznačně o level výše, nežli létání při 60 FPS!

Co se týká online, zde je podle očekávání situace o něco horší. Např. na serveru CombatBox se zaplněním 50/84 jsem měl na stojánce 85 FPS a ve vzduchu stabilně kolem 100 FPS. Pro online létání nicméně stačí upravit hodnotu “Target FPS” v nastavení (lze i za letu, bez nutnosti restartovat simulátor) na 100 a výsledek je pořád ještě velmi slušný. Na Finish Virtualpilots jsem ale při 15 lidech online neměl žádné potíže zůstat na stabilních 120 FPS. Naopak na Wings of Liberty, což je tradičně server s nejhoršími provozními parametry, jsem musel jít až na “Target FPS” 80, abych měl plynulé rozhlížení.

Poznámky na závěr: i když mám povolené G-SYNC, IL-2 vyžaduje mít zároveň v nastavení zaškrtnuté “V-SYNC“. Bez V-SYNC dochází k výraznému “tearingu” i při stabilních 120 FPS. Pokud ale V-SYNC zapneme, po tearingu není ani stopy. Co se týká vypnutých nastavení, tak implementace “Canopy reflections“, Sharpen” ani “HDR” se mi moc nelíbí, takže je nepoužívám.

DCS

DCS simulátor je, co se týká požadavků na výpočetní i grafický výkon, v porovnání s IL-2 Great Battles výrazně náročnější. Modelování komplexních systémů v letounech je zde na výrazně vyšší úrovni a tomu odpovídají také nároky na výpočetní výkon CPU. Lze tedy očekávat, že můj už starší i7-7700K bude v jistém ohledu úzkým hrdlem systému. U nové grafické karty pak limitujícím faktorem bude zase velikost paměti, protože moje dodavadní 1080Ti s 11 GB VRAM vykazovala v DCS vždy plné vytížení své paměti. Nová 3080 má dokonce pouze 10 GB a tak je pravděpodobné, že malá VRAM bude také limitujícím faktorem. Moje očekávání proto vzhledem k výkonům nové grafické karty realisticky spočívalo v tom, že budu mít stabilních 60 FPS.

V DCS má dále značný vliv na grafický výkon volba mapy. Z pohledu WWII zde mámě zatím k dispozici pouze dvě – Normandii a Kanál – proto se podíváme na každou mapu zvlášť.

Normandie

Tato mapa je starší a zejména po velkém updatu minulý rok mnohem lépe optimalizovaná než nový “Channel”. Proto jsem nastavil většinu parametrů na velmi vysoké hodnoty. U “Visual Range” jsem však nešel do Extreme, ale ponechal Ultra a “Preload Radius” jsem ponechal na cca 70%. “SSA” a “SSLR” nepoužívám, “MSSA” jsem samozřejmě nastavil na maximálních 4x.

Pozn. DCS nemá v GUI možnost uzamknout maximální hodnotu FPS a nastavení v autoconfigu nepřineslo v mém případě v minulosti dobré výsledky (negativně ovlivňuje plynulost). Proto je řešením použít externí utility, osobně dopručuji RIVA TUNER, která je součástí MSI Afterburner. Pokud chceme uzamknout konkrétně na 60 FPS, nabízí je ještě druhá možnost a sice zaškrtnout “VSync” v nastavení, což má stejný efekt. Vyzkoušel jsem oba způsoby, ale výrazné rozdíly jsem nepozoroval. Osobně dávám pro DCS přednost zamykání FPS přes Afterburner.

A jaký je tedy výsledek při uvedeném “téměř maximálním” nastavení na mapě Normandie? Jednoduše excelentní! V offline i online velmi stabilních 60 FPS a vše krásně plynulé. Online jsem nicméně testoval zatím nejvíce s 15 hráči (server LFDM). Pouze v online se zřídka stane, že obraz při rychlém rozhlížení lehce “cukne”. Osobně bych to přičítal právě malé paměti VRAM, protože jak jsem předpokládal, její vytížení je v DSC permanentně na plných 10 GB, tj. na maximu!

Channel

Tady je situace odlišná. S nastavením, jaké jsem použil pro Normandii, to ideální určitě není. Hodnoty se pohybují mezi 48 – 60 FPS. Proto jsem parametry zobrazení musel o něco snížit. Po několika pokusech zatím jako optimální vnímám tyto hodnoty:

Visual Range” jsem snížil z Ultra na High, výrazně jsem dále snížil” Grass” a “Tree Visibilty” a především “Preload Radius” na cca 40%.

S uvedeným nastavení jsem docílil naprosto stabilních 60 FPS v offline i na této zatím velmi špatně optimalizované mapě. Testoval jsem jak v oficiální Channel misi “Yardstick” pro P-47, tak také ve vlastní misi 4 vs 4 letouny, ale žádný pokles ve FPS se přidáním AI letounů a objektů neprojevil. Online jsem možnost vyzkoušet neměl, protože se tato mapa na serverech s vyšší účastí hráčů nikde nelétá. Z uvedených screenshotů je vidět, že ani se sníženým grafickým nastavení Channel nevypadá vůbec špatně. Za mne tedy i přes to palec nahoru. S RTX 3080 je Kanál rozhodně létatelný i v nynějším stavu!

Závěr

RTX 3080 v podstatě velmi přesně naplnila mé očekávání a s kartou jsem proto maximálně spokojen. No, abych byl úplně přesný, tak ta spokojenost je tak na 95% a důvodem je zmíněných pouze 10 GB VRAM, které karta má. Osobně bych si rád připlatil za dalších alespoň 5 či lépe 10 GB, ale jak to vypadá, takovou kartu v blízké době od NVIDIE neuvidíme (pokud nepočítáme krvavě drahou RTX 3090, která je mimo finanční možnosti nás běžných smrtelníků). Ale i přes tuto drobnou vadu na kráse přinesla v mém případě nová grafická karta velmi znatelný výkonností skok, protože jsem přecházel nikoli z řady 2xxx, ale ze dvě generace staré 1080Ti (což mimochodem vůbec nebyla špatná karta). Poměrem cena/výkon je RTX 3080 v současné době výborná karta a mohu ji jen doproučit.