Vychytávka Beatrice Shillingové

Každý, koho zajímají letouny 2. světové války, nejspíše ví, že hlavní nevýhodou motorů Rolls Royce Merlin, používáných během Bitvy o Británii jako pohonné jednotky pro Spitfiry a Hurricany, byl plovákový karburátor. Ten při leteckých manévrech způsobujících negativní přetížení trpěl zaplavením a následným vynecháním motoru. Pilot tak ztratil na několik cenných vteřin výkon motoru a následky si jistě každý umí představit. Zmíněného nedostatku si piloti Luftwaffe ve svých Bf 109 samozřejmě rychle všimli a naučili se brzy využívat výhod svých motorů Daimler Benz s přímým vstřikováním paliva. Zatímco pilot Bf 109 mohli kdykoliv přejít bez obav do střemhlavého letu, museli piloti Spitfirů a Hurricanů provést nejprve půlvýkrut, aby odstředivou silou zabránili zaplavení karburátoru a teprve poté mohli přejít do střemhlavého letu. To samozřejmě jejich protivníkům umožňovalo včas bezpečně uniknout z dostřelu.

Narazil jsem na video s pěknou animací (viz níže), které nejen názorně ukazuje jak (ne)fungoval klasický plovákový karburátor při obrácené poloze letounu, ale ve svém závěru také zmiňuje šikovný nápad, se kterým přišla mladá inženýrka Beatrice Schillingová známá spíše pod přezdívkou Tilly.

Tato talentovaná žena, byla už od svého dětství fascinována motory a věnovala jim všechen svůj čas. Jako mladá absolventka University of Manchester (1932) se například úspěšně účastnila motocyklových závodů, pro které si svůj motocykl dovybavila na svojí dobu revolučním kompresorem. Ten jí umožňoval dosahovat rychlosti až 106 mph.

V r. 1936 začala Tilly pracovat pro Royal Aircraft Establishment (RAE) ve Farnborough. Tady na počátku válečného konfliktu navrhla na pohled jednoduché, ale velmi účinné vylepšení. Před vstupem paliva do karburátoru Merlinu umístila jednoduchý průtokový regulátor vytvořený z mosazného kroužku s otvorem. Velikost otvoru vypočítala na přesný průměr tak, aby umožňoval průtok takového množství paliva, které dostačovalo pro maximální výkon motoru, ale ani o kapku více. Tato drobná vychytávka účinně zabraňovala zaplavení karburátoru při manévrech s negativním přetížením. Navíc úpravu mohli snadno instalovat i mechanici na letištích a nebylo nutné kvůli úpravě letouny přelétávat do továren a zpět. Oficiálně se úprava nazývala “RAE Restrictor“, ale personál RAF dal součástce okamžitě vlastní název: “Miss Shilling’s Orifice”. Raději zde nebudu uvádět překlad, ti kdo anglicky neznají, si mohou dohledat ve slovníku :-)

A nyní již zmíněné video: