4x vzpomínky pilotů P-47D

Zemke’s Wolf Pack, R. Freeman

Hubert “Hub” Zemke byl mezi stíhači 8. USAAF pojmem. Nadaný letec, stíhač s celkem 17,5 setřely a především excelentní velitel se chopností neustále rozvíjet a zdokonalovat taktiku stíhačů i vzájemnou kooperaci během bojových letů. Během svého působení na postu velitele 56. FG udělal z průměrné skupiny tří perutí bojový útvar přezdívaný “Vlčí smečka”, který dosahoval vysoce nadprůměrných výsledků, a to i přes to, že stále létali na Thunderboltech, i když všechny ostatní skupiny už byly přezbrojeny na modernější Mustangy. To bylo možné především díky vysoce rozvinuté vzájemné spolupráci a dodržované disciplíně všech pilotů při akcích. Ve své knize Zemke zmiňuje také často i jiné schopné piloty jako Dave Shillinga, Gabby Gabreskiho, Boba Johnsona, Robina Oldse a mnoho dalších. V knize píše nejen o svém působení u 56. FG, ale také o své misi do Ruska na počátku války, kde působil jako školitel v rámci dodávek amerických strojů, a také o svém zařazení na post velitele 479. FG, kde létal na P-38 a P-51. Nevynechává ani barvitý popis svého zajateckého života, kam se po svém sestřelení ke konci války dostal. Shrnuto výborná kniha nabitá akcí i informacemi.

Kniha je napsána čtivou a ne nijak náročnou angličtinou, takže je dle mého soudu dobře přístupná i středně pokročilým angličtinářům. Do češtiny žel dosud přeložena nebyla.

Pozn. I když tuto knihu nenapsal přímo sám Hub Zemke, lze ji s dobrým svědomím považovat za memoár z první ruky, protože R. Freeman byl Zemkeho blízkým přítelem a knihu sepsal na základě osobních Zemkeho vyprávění a rozhovorů s ním. Odstavce, které Freeman do knihy přidal, aby čtenáře uvedl do historických a kontextových souvislostí, jsou v knize jasně vyznačeny drobnějším fontem. Vše ostatní jsou přímo Zemkeho slova.

Kniha byla vydána v r. 1989 a zkoupit lze na Amazonu ZDE, nebo levněji v antikvariátu AbeBooks ZDE.

Gabby, život stíhače, F. Gabreski

Gabreski by jedním z největších es Zemkeho Vlčí smečky. Národností Polák, dosáhl tento výjimečný stíhač za dobu svého působení na Thunderboltech celkem 28 setřelů (později během války v Koreji si ke svému skóre přidal ještě 6,5 Migů). V knize najdete čtivý popis jeho výcviku a celé bojové kariéry u 56. FG. Gabby, jak se mu přezdívalo, však konec války prožil v zajateckém táboře, když na svém posledním letu před dokončením operačního turnusu škrtl vrtulí svého Jugu o zem při nízkém průletu nad německým letištěm, na které zaútočili při návratu z doprovodné mise.

Knihu vydalo v r. 1995 nakladatelství Revi, ale stále ji lze poměrně často sehnat v Antikvariátech, použít můžete například šikovný vyhledávač ZDE.

Thunderbolt!, R. Johnson

Asi nejlepší vzpomínkovou knihou o létání s Thunderboltem je tato do Roberta Johnsona, kterou napsal ve spolupráci s M. Caidinem. Bob Johnson byl pilot, který měl nalétáno značné množství hodin už před válkou, a to ho spolu s jeho vrozenou bojovností boxera kvalifikovalo mezi top esa 2. sv. války. Zpočátku měl tento vysoce agresivní pilot problémy s dodržováním týmové spolupráce a disciplíny, ale postupem času se vypracoval na velice efektivního člena Zemkeho Vlčí smečky. Se svými 27 sestřely zaujímá poprávu čestné místo v histroii tohoto bojového útvaru.

Kniha je pokud vím dostupná opět pouze v angličtině. Brilantní detailní popisy akcí i pocitů pilota spolu s bohatou použitou slovní zásobou a slangovými výrazy z ní však dělají poměrně náročnou četbu, kterou doporučuji pouze zkušeným angličtinářům. “Přelouskat” si tuto výjimečnou knihu však stojí rozhodně za to.

Na Amazonu lze Kindle verzi pořídit za příjemných 5$ ZDE.

Thunderbolt, M. Bledsoe

Autorem této knihy sice není letecké eso formátu předchozích zmíněných autorů, kniha je však velmi zajímavá z jiného důvodu. Autor, pilot s vrozenou vadou, která mu znemožňovala lety ve velkých výškách, působil po svém zaškolení na Thunderboty jako instruktor létání. V r. 1944 zažádal o přidělení k bojovému útvaru a jeho bojová kariéra začíná na den přesně se začátkem invaze spojenců na kontinent. Ve svém Thunderboltu útočí v malých výškách na pozemní cíle a podporuje tak postup spojeneckých vojsk do středu Evropy. Dostáváme zde tedy z první ruky popis jiného typu operací než o jakém byla dosud řeč v předešlých třech recenzovaných knihách. Dnes víme, že se Thrunderbolt osvědčil nejen jako doprovodný výškový stíhač, ale také jako stíhací-bombardovací letoun. Tyto akce byly extrémně nebezpečné jak kvůli přesnému FLAKu, tak pro možnost napadení nepřátelskými stíhači. Autor například popisuje jak byli jednou zaskočeni přesilou Bf 109. Následoval boj o život v přízemní výšce a pouze odlnost P-47 a opakované úniky do souvislé a nízko rozprostřené vrstvy oblačnosti zachránily autorovi nakonec život. Tento konkrétní útok nepřežilo 6 z celkem 11 zúčastněných pilotů Thunderboltů! V jiné kapitole detailně popisuje, jak se jejich flight po skončení útoku vracel s letouny silně poškozenými flakem v prakticky nulové viditelnosti zpět na základnu v Anglii. Popis akcí z autorova pera je natolik sugestivní, že při četbě občas napětím úplně přestáváte vnímat čas. Knihu jsem přečetl za pár večerů a vřele ji dopručuji, skvělá četba!

Kniha je napsána velmi čtivě a přístupnou angličtinou a proto ji mohu doporučit všem, kdo alespoň průměrně vládnou anglickým jazykem. Vydána byla v r. 1982 a asi nejsnadněji ji lze sehnat opět na AbeBooks ZDE

Marvin Bledsoe DFC