P-51 Mustang – porovnání simulátorů s reálným letounem

YouTube kanál Agathos Flightschool vydal zajímavé video ve kterém autor, reálný pilot P-51 Mustang, srovnává skutečný letoun s jeho protějšky v simulátorech DCS a IL-2 Great Battles (v.4.002). Ve videu porovnává pojíždění, vzlet a přistání.

Stručné shrnutí závěrů autora videa:

Pojíždění
Reálný letoun se začíná pohybovat už pod 1000 RPM. DCS Mustang však až na cca 1200 RPM a IL-2 Mustang dokonce až při 1500 RPM. Oba simulátory se tedy vyznačují sníženou akcelerací v porovnání se skutečným strojem. DCS je na tom z obou simů lépe.

Vzlet
Reálný letoun má od konstruktérů nastaveny vyšší síly na směrovce, která je ovšem velmi účinná. Je to záměr, aby piloti směrovku nepoužívali nadměrně a tím příliš nenamáhali celou konstrukci letounu. U obou simulátorů se projevuje (zřejmě i díky joystickům bez force feedbacku) tendence k „overcontrol“, tj. k příliš velkým amplitudám v ovládání jednotlivých os, zejména zmíněné směrovky. Vzlet je proto v simulovaných letounech proti reálu více nestabilní. Nicméně DCS letoun hodnotí autor jako velmi přesný, co se týká chování při vzletu. IL-2 Mustang na tom se vzletem také není špatně, pouze je znát nedostatek akcelerace, kdy i při 55″ MP má letoun znatelně méně výkonu.

Přistání
Skutečný letoun je při přblížení na přistání i po dosednutí velmi dobře ovladatelný a točivý moment vrtule lze dobře korigovat (pozn. autor nepřistává na tři body, ale nejprve na hlavní kola podvozku). DCS vykazuje téměř perfektní shodu, pouze při dojezdu je znatelná opět tendence k „overcontrol“ směrovky. V IL-2 se ale Mustang chová poměrně značně odlišně od svého reálného vzoru. Je zde patrný problém s držením výšky kvůli vyvážení letounu, které neodpovídá reálu. Je nutné přidávat silně výškovku (vyvážený letoun má nesprávnou pozici s „nosem příliš nahoru“) a při přiblížení je pak třeba nereálně mnoho trimovat. V důsledku je pak letoun při přiblížení mnohem více nestabilní. Také je znatelný „overcontrol“ směrovky a simulátor vykazuje příliš citlivé brzdy.