Blíží se vydání IL-2 Sturmovik Battle of Kuban. Velmi diskutované na fórech jsou zejména výkonové parametry nové La 5FN, která se stane zřejmě největší hrozbou pro letouny Luftwaffe. V tomto článku nabízím porovnání základních letových parametrů s FW 190 A-5 tak, jak budou stroje namodelovány v simulátoru. Další info k oběma strojům viz ZDE.
Pozn. Výkony v simulátoru by samozřejmě měly odpovídat parametrům reálných strojů, ale záleží na zdrojích, ze kterých autoři simulátoru odvodili referenční výkonové hodnoty, a proto je možné v některých případech o shodě s reálnými výkony polemizovat. Další výjimku tvoří údaje o maximálním povoleném čase použití jiných režimů motorů než nominálních – uváděná časová omezení jsou zjednodušenou možností, jak v simulátoru napodobit možné zničení motoru v důsledku jeho přetížení.
La 5FN | Fw 190A-5 | |
Max. rychlost ve střemhlavém letu | 720 km/h | 850 km/h |
Max. rychlost u země | 552/583 km/h (nominální/forsáž výkon) | 558 km/h (notleistung) |
Max. rychlost ve 2500 m | 605 km/h (nominální výkon) | |
Max. rychlost ve 3000 m | 578 km/h (notleistung) | |
Max. rychlost ve 6000 m | 646 km/h (nominální výkon) | |
Max. rychlost ve 6400 m | 658 km/h (notleistung) | |
Dostup | 10500 m | 10600 m |
Max rychlost stoupání u země | 20 m/s (s forsáží) | 15,4 m/s (kampfleistung) |
Max rychlost stoupání ve 3000 m | 16,7 m/s (s forsáží) | 11,9 m/s (kampfleistung) |
Max rychlost stoupání ve 6000 m | 12,5 m/s (s forsáží) | 9,7 m/s (kampfleistung) |
Max. rychlost točení u země | 21 s (320 km/h IAS s forsáží) | 23,5 s (280 km/h IAS notleistung) |
Max. rychlost točení ve 3000 m | 28 s (340 km/h IAS s forsáží) | 35,5 s (280 km/h IAS notleistung) |
Nominální výkon motoru | 2400 RPM / 1000 mmHg (nelimitováno) | 2300 RPM / 1,2 ata (nelimitováno) |
Výkon motoru s forsáží (boosted) | 2500 RPM / 1180 mmHg (max 10 min) | |
Kampfleistung (bojový výkon motoru) | 2400 RPM / 1,32 ata (max 30 min) | |
Notleistung (nouzový výkon motoru) | 2700 RPM / 1,42 ata (max 3 min) |
Závěrečné zhodnocení:
La 5FN je díky forsáži, na kterou může letět až 10 min, v malých a středních výškách (tj. min do 3000 km) minimálně o 25 km/h rychlejší než Fw 190A-5 letící na nouzový výkon. Se stoupající výškou se rozdíl změnšuje a v 6000 budou oba letouny s rychlostí zhruba na stejné úrovni. Fw si může dovolit střemhlavý let až o 130 km/h vyšší rychlostí než “Lavočka”. Při stoupání ve všech letových hladinách je však La 5FN výrazně rychlejší: v malých a středních výškách je rozdíl cca 5 m/s, u země tato hodnota dělá rozdíl ve stoupavosti o celých 25%(!). “Lavočka” překonává Fw A-5 i v točení ve všech výškách – u země marginálně, ve středních výškách překvapivě výrazně.
Suma sumárum, ve Fw 190 A-5 “Lavočce” FN neuletíte v horizontálním letu, neustoupáte ji, ani neutočíte. La 5FN má tedy ve všech klíčových parametrech navrch a pilotům Focke-wulfů tak nezbývá, než se spoléhat na moment překvapení a týmovou spolupráci. Lepší pro ně bude, držet se spíše ve vyšších výškách nad 3000 m a v případě ohrožení se pokusit unikat střemhlavým letem. Pilotům Fw 190 může k mírně vyšším výkonům pomoci volba “lehčí” letové konfigurace odebráním vnější křídelních kanónů. O něco nižší procento odporu vzduchu lze také získat častější regulací (uzavíráním) bočních chladících klapek motoru.
Odkazy na orig. dokumenty k výkonům FW 190A-5:
Rychlosti v horizontálním letu: ZDE (hodnotám uváděným autory simu odpovídá křivka č. 1 pro “notleistung” tj. nouzový výkon motoru)
Rychlost stoupání: ZDE (údaje jsou opět zdá se v souladu s hodnotami uváděnými pro simulátor)
Orig. dokumenty k výkonům La-5FN nemám k dispozici. Problém však je, že německé srovnávací testy s ukořistěnou FN a ruské testy porovnávající FN s ukořistěným Fw 190 A-5 se značně liší. Hans W. Lerche testoval La-5FN, a i když hodnotil stav ruského stroje jako dobrý (údajně měl dobré lícování dílů zejm. bočních klapek a slotů, ale nevíme v jakém stavu opotřebení byl motor testované FN) dosahoval s ním podstatně nižších výkonů, než jaké uvádějí ruské zdroje (př. uvádí naměřenou maximální rychlost 520 km/h u země). Naopak ruské testy pravděpodobně použily velmi kvalitní vzorek La-5FN, který nemusel odpovídat standardu běžné sériové výroby, a proto výkony v testech mohou být nad běžným průměrem dosahovaných frontovými stroji.
Pozn. podle orig. manuálů se forsáž u La-5FN používala max. do výšky 2000 m.