Archiv autora: <span class="vcard">Tapi</span>



KIA: (Killed In Action) Zabit v boji

Kipper Kite: letoun pobřežního velitelství určený k ochraně rybářských lodí

Kitbag: pytel s osobními věcmi letce

Kite: letoun

Lib: B-24 Liberator

Line shoot (or shooting a line): přehánět něčí (vlastní) úspěch

L.M.F.: (Lack of Moral Fibre) neschopnost pokračovat v operační službě

Lose your wool: ztratit klid, vyrovnanost

Mae West: nafukovací záchranná vesta, která se navlékal přes letecký oblek

Mahogany Spitfire: pracovní stůl “tučňáka”, tj. nelétajícího důstojníka

Plaster: silně a přesně bombardovat

Pom (Pommy): australský výraz pro něco, co je britské

Port: levá strana (opak Starboard)

Prang: havarovat s letounem nebo zasáhnout přesně cíl

Press on regardless: neoficiální motto RAF, znamená pokračovat v plnění úkolu za každou cenu, bez ohledu na následky a bez ohledu na to, jak může i případný rozkaz být nesmyslný.

P/O Prune: fiktivní postava z výukových manuálů RAF, Prune je odstrašující příklad pilota, na kerém ukazuje, co se může stát, když se nedodržují oficiální nařízení a směrnice

PSP: ( Perforated Steel Planking) děrované ocelové pláty, ze kterých se budovaly ranveje, stojánky a pojezdové plochy polních letišť (AGL)

Pulpit: dosl. kazatelna, označení pro kokpit letadla

Pundit: zdroj přerušovaného světla sloužící k vysílání znaků morseova kódu s cílem usnadnit navigaci

P.O.W: (Prisoner Of War) – válečný zajatec

Rigger: příslušník pozemního personálu, který se stará o drak letadla

Roddie: bomba s nárazovou roznětkou vyčnívající výrazně před špici bomby (rod = tyč). Použito na bombách určených k likvidaci živé síly nepřítele, bomba díky dlouhé roznětce vybuchla nad povrchem.

Ropey: nelichotivý přívlastek př. “a ropey landing”, “a ropey type” apod.

Round: jeden kontejner (cartridge) munice 0.303

Runup: a) test magnet před startem b) cesta k cílovém místu pro schoz bomb


Různé



Na YouTube jsem narazil na výborně promyšlený a přitom relativně jednoduchý návod na výrobu kniplu, plynu a pedálů. Zaujal mne především knipl, který má reálnou délku a tedy v důsledku nabízí přesnější a reálnější ovládání letounu.

Řešení je založeno na “gimbalu” z kuličkových ložisek a vystředění je zajištěno čtyřmi externími pružinami. Snímání os pak zajišťují hall senzory. Seznam dílů potřebných k výrobě autor přidal do popisu druhého videa. Velmi inspirativní projekt!

PC Simulátory - HW & SW



PC simulátory jsou obvykle, na rozdíl od jiných programů, dynamickou platformou, kterou její autoři neustále zlepšují a zdokonalují. V posledních letech také do druhoválečných simulátorů přibývají prvky simulující fyziologii pilota. O vlivu přetížení na pilota v simulátoru IL-2 Great Battles jsem psal cca před rokem v tomto článku. Autoři však neusnuli na vavřínech a nedávno vydali novou verzi simulace fyziolgie pilota, která má být údajně zase o chlup blíže realitě. Velmi podrobné pojedání o celé problematice od vedoucího projektu Andreje “Petroviče” Solomykina si můžete přečíst v Dev. blogu č. 263. Nový, detailnější a propracovanější matematický model fyzilogie pilota je mj. doplněn také novými efekty “blackoutu” a “redoutu”.

Vliv nedostatku kyslíku na pilota je velmi pěkně implementován v DCS simulátoru. Efekty jako je dvojité a neostré vidění jsou dobře patrné v krátkém videu:

Osobně podobná rozšíření v simulátoru velmi vítám, protože mají výrazný vliv na styl pilotáže virtuálních pilotů, kteří jsou díky výše zmíněným omezením donuceni se rozhodovat a jednat při pilotování letounu zejména v bojových situacích zase o něco více jako skuteční piloti a ne jako hráči “videohry” s leteckou tématikou.

PC Simulátory - IL-2 Great Battles